Οι οικοδόμοι είναι άνθρωποι που στέκουν ανάμεσα ουρανού και γης, χτίζουν και τραγουδάνε. Με τα χέρια τους χτίζουν τα σπίτια των ανθρώπων, με τα τραγούδια τους χτίζουν όνειρα και σκάλες, που οδηγούν στον ουρανό. Ο Απόστολος Νικολαϊδης ήταν οικοδόμος. Το όνειρό του ήτανε να γίνει ένας επαγγελματίας τραγουδιστής.
Οι δεκαετίες του ’50 και του ‘60 ήταν η εποχή των οικοδόμων - τραγουδιστών: Γιάννης Τζιβάνης, Στέλιος Καζαντζίδης, Στράτος Κύπριος και πολλοί άλλοι... Όταν ο εργάτης γίνει επαγγελματίας τραγουδιστής, τα λαϊκά τραγούδια που λέει αποκτούν μιαν άλλη αυθεντικότητα. Τα βιώματα της φτώχιας, της στέρησης και της βιοπάλης γίνονται συναισθήματα της ψυχής και από την ψυχή περνούνε μέσα στις φωνητικές χορδές, χρωματίζουν τις λέξεις, τις συλλαβές και τις μελωδίες με τα κατάλληλα αυθεντικά χρώματα: το χρώμα του λυγμού, του παράπονου, της διαμαρτυρίας, της διεκδίκησης... Ο Απόστολος Νικολαΐδης ανήκει κι αυτός στην ομάδα των οικοδόμων - τραγουδιστών.
Βιβλιάριο οικοδόμου - Απόστολος Νικολαϊδης - Ημ. έκδοσης: 14-9-1959
Τα κανταδόρικα και ελαφρά τραγούδια, που τραγουδούσε εκείνη την εποχή, με τους πλατειασμούς και τις γλυκερότητές τους, θα προικίσουνε τη φωνή του Νικολαϊδη με μια πλατειαστική, κοροϊδευτική διάθεση, που θα εκδηλωθεί κι αυτή στα μάγκικα τραγούδια του, διαμορφώνοντας αργότερα το ιδιαίτερο μάγκικο χρώμα αυτού του τραγουδιστή. Όμως όταν άκουσε από δίσκους τη φωνή του Καζαντζίδη, ομολογεί ότι όλα άλλαξαν μέσα του. Κατάλαβε ότι τα ερωτικά και κοινωνικά τραγούδια στο ύφος Καζαντζίδη ήταν καμωμένα για να εκφράζουν όλο τον κόσμο. Κι έτσι εντάχθηκε στη μεγάλη του Καζαντζίδη σχολή (απ’ τον οποίο είχε πάντα κάτι να διδαχτεί, όπως ομολογεί και πάλι ο ίδιος) σαν ένα ξεχωριστό μέλος της. Όπως ο Σαούλ βρήκε το φως του ακούγοντας τη φωνή του Ιησού στο δρόμο προς την Εμμαούς, όπως ο Μπιθικώτσης από το Ελαφρό Τραγούδι που τραγουδούσε μέχρι τότε μπήκε στο δρόμο του Λαϊκού, ακούγοντας Μάρκο Βαμβακάρη, έτσι κι ο Απόστολος Νικολαΐδης ακολούθησε τη λεωφόρο του Λαϊκού Τραγουδιού, ακούγοντας τη φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη από τους δίσκους των 78 στροφών.

Απόστολος Νικολαϊδης - Κώστας Παπαδόπουλος - πρόβα 1982 - Ο δίσκος που συνεργάστηκαν μαζί κυκλοφόρησε το 1983 από τη VASIPAP και λέγεται 'ΡΕΜΠΕΤΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ - ΜΑΓΚΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ'
Στα 1968 μια καλλιτεχνική περιοδεία του τον οδηγεί στο Τορόντο του Καναδά, όπου συνεργάζεται με τον κορυφαίο δεξιοτέχνη του μπουζουκιού Χάρη Λεμονόπουλο για δυο χρόνια. Από εκεί μετακινήθηκε στις ΗΠΑ, όπου εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, αργότερα παντρεύτηκε κι απόκτησε δυο κόρες. Ωστόσο η συνεργασία του με το Λεμονόπουλο θα αποδώσει ένα σπουδαίο δισκογραφικό καρπό: τον πρώτο δίσκο μακράς διαρκείας του Απόστολου Νικολαΐδη, με τον τίτλο «Γυάλινος κόσμος» (1969). Εδώ φαίνεται καθαρά η τάση του Απόστολου Νικολαΐδη να γεφυρώσει την εποχή Βαμβακάρη με την εποχή Καζαντζίδη σε ένα ενιαίο και ομοούσιο είδος που είναι το Λαϊκό Τραγούδι. Το εμβληματικό τραγούδι του Μάρκου Βαμβακάρη «Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά», που κατά κάποιο τρόπο αποτελεί το μανιφέστο της ρεμπετιάς, δηλαδή της μαγκιάς, συνυπάρχει με το «Γυάλινο κόσμο» (Καλδάρα - Παπαγιαννοπούλου), που αποτελεί ένα κοινωνικό μανιφέστο, με διάθεση να αντικατασταθεί ένα άδικο κοινωνικό σύστημα με ένα άλλο δικαιότερο. Σημειωτέον ότι ο Απόστολος Νικολαΐδης έκανε μια εξαίρετη ερμηνεία, ανανεώνοντας αυτό το τραγούδι, μετά την πρώτη ατυχή εκτέλεση του Βασίλη Βλάση (γύρω στα 1960) και πάντως δυο χρόνια πριν από τη θαυμάσια επανεκτέλεση του Στέλιου Καζαντζίδη (1973).
----------
Μάιος 2007
Σελίδα 2 από 2

Γεώργιος Νικολαϊδης (πατέρας) και Απόστολος Νικολαϊδης στην οικοδομή Τριανταφυλλίδη (Ερμού 71) Θεσσαλονίκη 23-12-1958
Ο Λεμονόπουλος ξεδιπλώνει την ανεπανάληπτη μουσική φαντασία του, αυτοσχεδιάζοντας τόσο στα ταξίμια όσο και στις εισαγωγές, στα κουπλέ και στα ρεφρέν. Διατηρώντας τη βασική μελωδία, δημιουργεί αυτοσχέδιες γέφυρες, γεννώντας καινούργιες και άφθονες νότες ανάμεσα στις βασικές νότες της μελωδίας. Αρπίσματα και φτερουγίσματα, καθώς επίσης και η χαρακτηριστική παρουσία της μπουργάνας (της χοντρής χορδής του μπουζουκιού), με τον μπάσο ήχο της, δίνουνε ανάγλυφο και αναγνωρίσιμο το στιλ Λεμονόπουλου. Ο διακριτικός ηλεκτρικός ήχος του μπουζουκιού όχι μόνο δεν ενοχλεί, αλλά είναι ακριβώς αυτό που ζητούσανε να ακούσουν τόσο οι ομογενείς όσο και οι ξένοι ακροατές στον Καναδά και στις ΗΠΑ. Ένας ήχος πλούσιος, μοντέρνος, ατμοσφαιρικός και «θεαματικός». Αρκετοί επαγγελματίες μπουζουξήδες μελέτησαν αναλυτικά και σε όλες του τις λεπτομέρειες αυτό το δίσκο, για να μπορέσουν να ξεσηκώσουν νότα με νότα το παίξιμο του Χάρη Λεμονόπουλου. Γι’ αυτό δικαιολογημένα είπαν ότι αυτός ο δίσκος είναι «το δίπλωμα του μπουζουξή». Ο Απόστολος Νικολαΐδης τραγουδά με κέφι και ορμή και -όπως εκτιμούν επαγγελματίες τραγουδιστές- αυτή η ορμή του πηγάζει από μια διάθεση να διασκορπίσει, να «διασκεδάσει» τους πόνους και τις οδύνες από τη φτωχή, στερημένη και βασανισμένη ζωή που έζησε. Η φωνή του διαυγής, ανδροπρεπής, με ιδιαίτερο χρώμα, με έξοχη άρθρωση, εκτείνεται σε δυο ολόκληρες οκτάβες, χωρίς να πνίγεται στις χαμηλές και χωρίς να τσιρίζει στις ψηλές νότες. Σε αυτό βέβαια τον υποστηρίζουν και οι σωστές αναπνοές μαζί με τη χωρητικότητα των πνευμόνων που τον βοηθούν να έχει ζωηρές και παρατεταμένες καταλήξεις. Η μαγκιά, η ειρωνεία και ο σαρκασμός τον κάνουν να προφέρει με μια ειδική εκφορά τα σύμφωνα και προπαντός τα φωνήεντα, μια εκφορά που δημιουργεί για πρώτη φορά στη δισκογραφία του το ιδιαίτερο ύφος Νικολαΐδη.
Αυτές οι αρετές των δυο βασικών παραγόντων του δίσκου «Γυάλινος κόσμος» κάνουν τα δέκα τραγούδια να μοιάζουνε καινούργια, να δημιουργούν την εντύπωση άλλων τραγουδιών σε σχέση με τις πρώτες εκτελέσεις. Μπορούμε άνετα να μιλήσουμε για ανανέωση και εκσυγχρονισμό των ήδη γνωστών και κλασικών αυτών τραγουδιών. Στη συνέχεια ο Απόστολος Νικολαΐδης επανέφερε στη δισκογραφία απαγορευμένα μάγκικα τραγούδια, δυσεύρετα και εξαφανισμένα. Μεταξύ 1973 και 1977 κυκλοφόρησε τους δίσκους μακράς διαρκείας «Όταν καπνίζει ο λουλάς», «Στον Άδη ανταμώσανε» και ο «Αρχάγγελος». Τα απαγορευμένα τραγούδια που περιέχονται στους δίσκους αυτούς είχαν κυκλοφορήσει είτε πριν από το 1937 (χρονιά κατά την οποία επιβλήθηκε η θεσμική λογοκρισία) είτε στα 1946, σε μια στιγμιαία ανάπαυλα της λογοκρισίας. Από τότε και μέχρι που τα τραγούδησε ο Νικολαΐδης, τα τραγούδια αυτά κυκλοφορούσαν μόνο από στόμα σε στόμα, με όλες τις συνέπειες της προφορικής - ακουστικής παράδοσης: τροποποιήσεις και προσθαφαιρέσεις λέξεων και στίχων και προπαντός άγνοια των συνθετών, των στιχουργών και των πραγματικών τίτλων του κάθε τραγουδιού. Μάλιστα, κάθε απόπειρα ανεύρεσης του συνθέτη θα μπορούσε να οδηγήσει σε χειρότερες συνέπειες, δηλαδή στην παραπληροφόρηση και την αναφορά άλλου αντ’ άλλου στη θέση του συνθέτη.

Απόστολος Νικολαϊδης - Δεκέμβριος 1957 - Θεσσαλονίκη
Η κόρη του Μαρία Νικολαΐδου, η οποία ανέλαβε την επανέκδοση αυτών των εκτελέσεων με βάση την επιθυμία του πατέρα της, αποκαθιστά με ιδιαίτερη σχολαστικότητα τα ονόματα συνθετών και στιχουργών, καθώς επίσης και τους αυθεντικούς τίτλους των τραγουδιών.
πηγη........
----------------------
Η ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ

0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου